مقایسه انواع میکسر

مقایسه انواع میکسر

بدون شک صنعت غذایی یکی از مهم‌ترین صنایع جهان است و برای کسانی که می‌خواهند وارد این صنعت شوند صنف نانوایی و صنف قنادی جزو گزینه‌های اصلی می‌باشد، اگر شما هم جزو کسانی هستید که می‌خواهید وارد این حوزه شوید یا هم اکنون در این حوزه‌ها مشغول هستید، می‌دانید که یکی از اساسی‌ترین تجهیزات مورد نیاز برای نانوایی‌ها و قنادی‌ها و … میکسر یا خمیر گیر است. البته میکسرها علاوه بر نانوايي‌ها و قنادي‌ها در فست فودها و کترینگ‌ها و رستوران‌ها نیز عموماً استفاده می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع مدل‌های خمیر گیر و میکسر شرکت سپه کار آشنا کنیم و در انتها مقایسه‌ای داشته باشیم تا شما عزیزان با توجه به اهداف و نیازهايتان بهترین انتخاب را داشته باشید.

خمیر گیر (خمیرگیر) یا همزن خمیر یا خمیر کن (خمیرکن)

خمیرگير، خمير گير ساده يا خميرگير چنگالي، ساده‌ترین نوع میکسرها محسوب می‌شود ولی در عین سادگی پرکاربردترین میکسر نیز در کشور ما به حساب مي‌آيد و سالیان زیادی است که این خمير گيرها در تمام نانوایی‌های کشور ما در حال استفاده هستند. عملکرد این خمیر گیر به این‌صورت است که شما مواد اولیه آرد و آب و سایر مواد را به دیگ (پاتیل) اضافه می‌کنید و دستگاه با استفاده از چنگال مواد را به صورت یکدست بهم زده، خمیر با کیفیتی را آماده می‌کند. خمیر گیر چنگالی در مدل‌های مختلف با ظرفیت‌های متفاوت تولید می‌شود تا جوابگوی نیازهای تمام استفاده کنندگان باشد. شما می توانید با توجه به نیاز و وسعت کاری خودتان از بین مدل‌های مختلف مناسب‌ترین گزینه را انتخاب نماييد.

انواع مدل های خمیرگیر چنگالی سپه کار

مدل میکسر ۴۰۰ ۶۰۰ ۸۰۰ ۱۲۰۰ ۱۸۰۰ ۲۷۰۰
ظرفیت خمیر ۴۰ ۶۰ ۸۰ ۱۲۰ ۱۸۰ ۲۷۰

میکسر اسپیرال یا همزن اسپیرال یا خمیر کن اسپیرال (خمیرکن اسپیرال) یا خمیر گیر اسپیرال (خمیرگیر اسپیرال)

مقایسه میکسر اسپیرال با خمیر گیر چنگالی

همزن اسپیرال با استفاده از میله مارپیچی شکل و قابليت چرخاندن کاسه به هر دو جهت، از قوام مناسب خمیر و اینکه مواد کاملاً مخلوط شده باشند اطمینان حاصل می‌کند. خمیر کن اسپیرال از دو موتور جداگانه استفاده می‌کند. یکی برای چرخاندن کاسه و دیگری برای چرخاندن بازوی مارپیچ. میکسر های اسپیرال به دلیل استفاده از سیستم قرقره‌ای صدای کمتری تولید می‌کنند. همچنین به دلیل مکانیزم این ماشین، ورز دادن خمیر به صورت بهینه‌تر انجام شده، محصول نهایی با کیفیت‌تر خواهد بود که برای مشاغلی مانند نانوایی و پیتزا فروشی بسیار ارزشمند است.

این دستگاه دارای دو سرعت متفاوت است که سرعت اول(کم) مخلوط را در یک توده همگن جمع می‌کند و مواد به صورت مساوی ترکیب می‌شوند و در سرعت دوم باعث ایجاد ساختار گلوتن می‌شود. در طی فرآیند ورز دادن، یک میله شکن، خمیر را تقسیم می‌کند و فقط به بخشی از آن اجازه عبور به سمت مارپيچ را می دهد. تقسیم به این روش برای پایین نگه داشتن اصطکاک و ایجاد ترکیبی یکنواخت از مواد مفید است. میکسر های اسپیرال از قابلیت جذب آب AR بالایی برخوردار هستند و توانایی تولید خمیرهای با AR 80 یا ۹۰ دارند.

انواع مدل‌های میکسر اسپیرال

مدل میکسر ۴۰۰ ۸۰۰ ۱۲۰۰ ۱۸۰۰ ۲۴۰۰ ۳۰۰۰
ظرفیت خمیر ۴۰ ۸۰ ۱۲۰ ۱۸۰ ۲۴۰ ۳۰۰

میکسر قنادی یا همزن قنادی

همزن قنادی نوع دیگری از میکسرها هستند که بیشترین کاربرد را در قنادی‌ها و شیرینی‌پزی‌ها دارند. میکسر قنادی نوعی میکسر ایستاده / عمودی است. میکسر، پارو را روی یک محور می‌چرخاند در حالي كه آن محور خود حول محور ديگري در حال چرخش است. این چرخش با چگونگی چرخش یک سیاره به دور خورشید قابل مقایسه است، و به همين دليل به آن مخلوط کن سیاره ای نیز می‌گویند.

میکسر قنادی توانایی ترکیب انواع مواد مایع و جامد را دارد و عمده‌ترین مصرف آن برای همزدن تخم مرغ، خامه و خمیر می‌باشد. دارای سیستم دنده گیربکسی و با دور موتور و سرعت متغیر است. می‎توانید سرعت دستگاه را در سه حالت دنده یک و سرعت ۱۰۰ دور در دقیقه برای ترکیب خمیرهای سفت، دنده دو و سرعت ۱۸۰ دور بر دقیقه برای ترکیب خمیرهای روان و خامه، دنده سه و سرعت ۲۵۰ دور بر دقیقه برای ترکیب تخم‏مرغ و مایعات تنظیم کنید. میکسر‌های قنادی دارای سه سرعت متفاوت می‌باشند که هر سرعت پاروی مخصوص به خود را داراست.

سه تا از اصلی ترین پارو ها برای میکسر عبارتند از:

  • سه تا از اصلی ترین پارو ها برای میکسر عبارتند از:
  • پاروي ضربي براي مخلوط كردن تخم‌مرغ و شير
  • پاروي مارپيچي براي مخلوط كردن مواد چسبناک مانند خمیر

این میکسر ها متناسب با ظرفیتی که دارند دارای دو کاسه می باشند.

انواع مدل های میکسر قنادی

مدل میکسر ۳۰ ۵۰ ۷۰ ۹۰ ۱۱۰ ۱۳۰
حجم دیگ ۳۰ ۵۰ ۷۰ ۹۰ ۱۱۰ ۱۳۰

مقایسه عملکرد و کاربرد سه مدل میکسر

قدیمترین و پرکاربردترین میکسر، خمیر گیر چنگالی(Fork-mixer) می باشد قدمت استفاده ۵۰ ساله این محصول نشان دهنده کارایی این میکسر است. این محصول برای نانوایی‌ها و تولیدی‌هايی که نان‌های غیرحجیم تولید می‌کنند کارایی مناسبی را داراست و دارای ظرفیت‌های مختلف برای کارگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ می‌باشد. برای یک نانوایی که اصلی‌ترین وظیفه آن تهیه خمیری با کیفیت و بهداشتی است، بهترین گزینه، خمیرگیر چنگالی است.

در عین حال میکسرهای اسپیرال جدیدترین نوع میکسرها و بهترین گزینه برای تولید نان حجیم هستند. میکسرهای اسپیرال نسبت به خمیر گیرهای چنگالی خمير را با سرعت بیشتری (حدودا سه برابر) آماده مي‌كنند. همچنین صدای تولیدی به دلیل استفاده از سیستم قرقره ای کمتر است و خمیر تولید شده با این میکسر کیفیت بالاتری نسبت مدل چنگالی را داراست. این مدل میکسر برای تولیدی‌هايی که به خمیر با کیفیت‌تر در کمترین زمان نیاز دارند انتخاب مناسبی است. میکسرهای اسپیرال سپه کار برای دو گروه کارگاه‌های کوچک و متوسط با ظرفیت های ۴۰، ۸۰ و ۱۲۰ کیلوگرم و کارگاه‌های متوسط و بزرگ با ظرفیت های ۱۸۰، ۲۴۰ و ۳۰۰ کیلوگرم ساخته می‌شوند.

نوع دیگري از میکسرها همزن قنادی می باشد که به گونه‌ای ساخته شده تا علاوه بر انجام کارهای یک میکسر ساده بتواند انواع مواد جامد و مایع همچون آرد، روغن، خامه، تخم مرغ و … را نیز میکس کند. این مدل برای قنادی‌ها و شیرینی‌پزی‌ها به دلیل استفاده از پاروهای مختلف برای میکس‌های مورد نیاز بهترین گزینه می‌باشد.

مقایسه کلی سه نوع میکسر

میکسر قنادی میکسر اسپیرال خمیر گیر چنگالی امکانات و توانایی ها
دارد دارد دارد قابلیت شستشو
عالی عالی خوب سرعت

در نهایت جدول بالا یک مقایسه کلی بین سه نوع میکسر انجام می‌دهد.